Sider

05 april 2011

DIY hæklet hue

Hvis du selv vil prøve at hækle denne skønne hue 


Så kommer opskriften her:

Materiale: 100% Natur uld, 1 nøgle af 100g
Hæklenål 6,5

  1. Hækl 5 lm og saml dem til en ring med 1 km. Hækl 1 lm
  2. Hækl 9 fm i ringen
  3. Hækl *2 fm i hver m*                  (18 m)
  4. Hækl *1 fm, 2 fm i næste m *      (27 m)
  5. Hækl *1 fm i alle masker*            (27 m)
  6. Hækl *2 fm, 2 fm i næste m *      (36 m)
  7. Hækl *1 fm i alle masker*            (36 m)
  8. Hækl *2 fm, 2 fm i næste m*       (48 m)
  9.  - 20 *Hækl 1fm i alle masker* 
Fortsæt med at hækle rundt hvis du ønsker hatten skal være længere.
Du kan lave hatten større efter ønske blot ved at blive ved med at lave udtagninger efter 9. runde således:
  1. *2 fm, 2 fm i næste m*
  2. *1 fm i alle masker*
Gentag dissse to runder ind til du har den ønsket størrelse ( 48 m svare ca til 43 cm i omkreds.)

Skyggen hækles frem og tilbage således:
  1. Sæt en markering ved rundens begyndelse.
  2.   1 fm i de næste 15 masker, spring 1 maske over og hækl 1 km i den næste m. VEND
  3. *1 fm, 2 fm i den næste m*  (22 masker) spring 1 m over, hækl 1 km i den næste m. VEND
  4. *1 fm i hver m* (22 masker) spring 1 m over, hækl 1 km i den næste m. VEND
  5. *1 fm i hver m* (22 masker) spring 1 m over, hækl 1 km i den næste m. og luk af.

8 kommentarer:

  1. Har gemt den, til den dag hvor jeg får lært at hækle!

    :0)

    SvarSlet
  2. Hvis jeg en dag kommertil bornholm, vil jeg gerne lære dig der :0)

    SvarSlet
  3. Hvor er den, flot, jeg køber garn og begynder at hækle imorgen, perfekt julegave.... til mig selv. Sanne Hejls

    SvarSlet
  4. Sikke en fin hue og en dejlig nem opskrift for en hækle-begynder :)
    Den vil jeg straks gå igang med til min datter og så pynte med lidt blomster.

    Rigtig fin blog i øvrigt. Det er ikke sidste gang jeg er forbi.

    SvarSlet
  5. Svar
    1. Du kan lave huen lige den strørrelse du ønsker. Som skrevet står der at 48 masker, ca svare til 43cm. Det vil sige at hvis barnets hoved er 43 cm, skal du have ca 48 masker i omkredsen for at barnet kan passe den.

      Slet
  6. Hej Naninja. Hvad er løbelængden på dit garn? Jeg vil gerne hækle huen til mig selv i Mayflower Spring som har en løbelængde på 115 meter på 50g og jeg skal sjusse mig til hvor meget jeg skal bruge. Jeg håber at du kan hjælpe.

    SvarSlet
  7. Hejsa
    Natur uld som jeg har brugt løber 100m pr 100 gram.
    Rigtig god fornøjelse :-)

    SvarSlet